söndag 1 april 2012

Orden och vi

Vi får varje dag höra andra människors åsikter om oss. "Vad roligt att se dig" eller "vad pigg du ser ut idag" kanske någon säger åt oss ibland. Det vi kanske ändå inte tänker på är hur stor makt de orden har som talas över oss. Speciellt om orden uttalas av personer med auktoritär ställning, eller om orden uttalas under något kritiskt tillfälle, eller om det gäller vår svaga punkt. Dessutom har negativa ord alltid en större inverkan än positiva ord (enligt undersökningar inom psykologin).
 Om vi ofta får höra att vi t.ex. har fina kläder förankras vår identitet och vår känsla av att bli godkänd av andra till de fina kläderna, ett objekt utanför det egna jaget. Om vi däremot alltid får höra att vi ser glada ut så kan vi kanske ha svårt att visa känslor av nedstämdhet eller sorg. Det vi får höra om oss blir väldigt lätt en del av vårt jag, trots att det handlar om andra människors åsikter om oss själva, men - MEN - vi måste minnas att vi inte skall definiera oss själva utgående från andra människors åsikter och ord om oss. Vi skall se på oss själva i Guds ords ljus. Vi skall lyssna på Skaparens ord.
  Jag har under den senaste tiden kämpat med en hel massa saker som blivit talade över mig, och som jag i något skede köpt som sanningar, och tänkt att de väl måste stämma. Nu inser jag att de är lögn. Än en gång kan jag instämma i orden "sanningen skall göra er fria" . I detta fall sanningen om oss själva. Visserligen finns det ännu en massa saker jag måste jobba med, men det är skönt att veta att jag kan fortsätta med facit i hand - Bibeln säger vem jag är och till vems avbild jag blivit skapad. Det är dock svårt att efter många år börja bryta lögnens band, men inte alls omöjligt. Problemet är att den onde känner våra svaga punkter och är inte sen att sända prövningar i vår väg för att få oss på fall, för att lura oss in under slavoket igen och få oss att tro hans lögner. Det händer så lätt att vi omedvetet gör en överenskommelse med honom och går med på det han säger, "jag är inte värd något", "jag är en dålig kristen" eller något dylikt. Den ena överenskommelsen leder till den andra, och snart prövar vi inte alls det som talas över oss utan köper allt som vedertagna sanningar - oavsett om det är andra människors tal eller den onde som bedrar oss.

 Don't buy it. Stand up and fight. 

 Gud lämnar oss inte försvarslösa utan ger oss den andliga vapenrustningen - i den ingår också sanningens bälte. Med sanningen kring våra höften avslöjas den ondes lögner och de faller av, och vi kan också med andens svärd (bibelord) slå sönder hans försök att bedra oss. Den ondes ord är destruktiva. Guds ord skapar nytt. I begynnelsen sade Gud " Varde ljus" och ljuset blev till. När Han talar sina ord över oss skapar Han också något nytt. Något vackert. Något som håller.

  Vad har talats över dig?

3 kommentarer:

  1. Amen!! Instämmes helt och fullo.

    SvaraRadera
  2. Rama tavara, naulan kantaan!

    SvaraRadera
  3. mitt i prick, Tack för texten den var mäktig!

    SvaraRadera