torsdag 19 september 2013

En masajversion av evangeliet och annat nyttigt



Tiden bokstavligen flyger… Har haft fullt upp igen, så skrivandet har lämnat. För det andra har jag nog skrivit en hel del annat, du kan ju kolla denna bloggtext om du vill läsa något på finska: http://blogitaivas.fi/2013/09/15/patrick-tiainen-vaipat-veks/

Om du igen är en ny bloggläsare, och inte vet vad en karlebybo egentligen gör i Kenya, så hänvisar jag till Yles intervju: http://yle.fi/uutiset/keniassa_saarnaava_patrick_ihmeet_kantavat_yli_yksinaisten_paivien/6823667

Yles artikel orsakade en störtflod av respons. Jag är glad och tacksam för den uppmuntrande positiva feedbacken som kom, det behövdes verkligen! Speciellt då alla människor inte var lika glada över intervjun och mina ”extrema åsikter”. Vi detta laget har jag nog blivit van vid att få de märkligaste kommentarerna, men ibland tar det fortfarande sjukt – speciellt när de egna hundarna biter. Det svider när människor man litat på, släktingar och vänner, plötsligt vänder sig mot mig. Sedan jag kom till Kenya i februari har jag mist flere människorelationer än någonsin tidigare, men samtidigt fått flere nya än någonsin tidigare! Snacka om uppfyllelse av Mark 10:29-30!
    Förutom detta har det varit full rulle med Bibelskolan. Eftersom jag borde få mitt certifikat om tre veckor är jag mitt i en slutspurt som kräver en hel del. Förra veckan höll jag min provpredikan inför 40 pastorer och Mr Bishop, och så lämnade jag in en skriftlig version. Igår fick jag veta att båda godkänts med fulla poäng! Jag har dock ännu kvar en del mindre uppgifter och fyra kursprov, så det finns nog att jobba på. Dessutom har jag några skolbesök framför mig, något jag natruligtvis njuter av alldeles fruktansvärt mycket!
  
  För den som inte vet så kommer jag att lämna Kenya i slutet av Oktober, därav slutspurten. Jag kommer att åka till Australien för att jobba där i sju månader, eftersom jag har en syster som bor i Sydney. Att tänka på att jag ska åka iväg relativt snart ger mig väldigt blandade känslor. Visst ska det bli skönt att duscha, äta renare mat och leva i en mera bekant kultur. Ändå är den mest påtagliga känslan vemod. Hur ska det gå ihop att flytta till en miljonstad som Sydney efter Kiambu? Att inte vara i Bibelskolan varje dag, och få hjälp med att fördjupas i Ordet? Att se människor som har allt, men som slutligen saknar det viktigaste? Hur ska det bli att inte åka på helt tokiga uppdrag där tusentals människor kommer till tro? Må Gud vara mig nådig och ge mig kraft, för det kommer inte att vara lätt att byta kontinent.
  För någon dag sen var jag i bön inför Herren, och jag kände mig på något sätt ledsen, och undrade om jag alls hört Gud rätt gällande tiden i Afrika – är det rätt tid att resa iväg nu? Så kom bekräftelsen. Alldeles stilla och lugnt kom övertygelsen och friden. Jag har gjort mitt, och nu är det dags att fortsätta vidare. Vad framtiden bär med sig är inte i mina händer, det är min Faders arbetsområde. Det var så skönt! En frid som bara Gud själv kan ge, en frid som finns där trots att alla frågor inte besvarats. 

” Peace I leave with you; my peace I give you. I do not give to you as the world gives. Do not let your hearts be troubled and do not be afraid.” (John 14:27) 

Förutom dessa känslostormar har jag varit ute I bushen på gränsen till Tanzania för att borra en brunn, otroligt intressant! Word of Faith Church har ett väldigt bra koncept där man borrar brunnen, startar en församling som också håller brunnen i skick, grundar en skola och en hälsoklinik. Det förvandlar bushmännens liv totalt! Det masajsamhälle vi åkte till levde ett väldigt fattigt liv. Närmaste brunn fanns mer än 20 kilometer bort, och vattnets kvalitet kan ifrågasättas... Ingen av de masajer jag träffade hade gått i skola. De levde i enkla hyddor bland alla elefanter, antiloper och lejon. De bjöd på obeskrivlig mat som smakade våt hund, men de var hur glada som helst. De var fascinerade över att se en vit man, och de visste inte vad de skulle tro om min kamera! Jag tog en bild och visade dem – ett stort misstag. Det blev nästan hundra nya  bilder bara för att det var så roligt! Nå, kanske de har något att prata om de följande månaderna. :)
   Masajerna är intressanta. De tillber naturgudar och lever på knappt ingenting. Många afrikaner tycker inte om masajerna för de luktar så fruktansvärt – men jag kan bara tänka mig hur jag skulle lukta om jag levde som de gör! Tack gode Gud för vatten! Att evangelisera bland masajerna innebär vissa utmaningar, något jag fick lära mig ”kantapään kautta”. Det var väl i april jag för första gången berättade åt en masaj om Jesus, och att Han vill komma in i vårt hjärta – och där blev jag avbruten. Masajkvinnan blev alldeles fruktanvärt rädd och höll sin hand framför sitt hjärta! Min tolk fick förklara att hon trodde att denne Jesus verkligen ville komma in i hennes hjärta, hjärtmuskeln alltså. Då insåg jag att jag behöver använda ett annat språk, presentera Jesus som Herden, för det förstår de mycket bättre eftersom de själva har stora hjordar och flockar och vad det nu heter. Nästa gång visste jag bättre.

 Jag vill också dela ett glädjeämne med er: den 15.9 startade verksamheten i den första kyrkan jag planterat! Orten är Ntulele, de som läst mina inlägg från Narok (både augusti och april) kanske känner till namnet. Det har varit roligt att se hur snabbt saker går framåt när man bara lyder Guds tilltal! Lätt har det förstås inte varit, vi har haft många motgångar, men ”the greater the trials the greater the triumph; the greater the obstacles the greater the miracle”. Nu har min vän Ochieng (se hur det rimmade!) från Narok tagit över pastorskapet tillsammans med sin familj. Ska bli spännande att se hur kyrkan växer och utvecklas. Motgångarna är inte över, för bara två veckor sedan körde en buss av vägen nära kyrkan, och 42 människor dog när bussen rullade runt. Nu tror förstås människorna att stället är förbannat, så marken är ganska hård... Men vi ger oss inte, utan fortsätter i Jesu namn framåt! Etteenpäin, sano mummo lumihangessa. 


  Just nu borde jag ta itu med några skoluppgifter och förbereda mig för morgondagens prov istället för att slösa tid här, men samtidigt är det så skönt att skriva ner saker och få dem ur systemet så att säga. :) 


 Var rikt välsignad! 





7 kommentarer:

  1. Du har gjort mycket bra på din resa,hjälpt en massa människor. Men en del av oss troende i Finland är bekymrade då du återvänder. Du kommer att klaga att allting görs fel här, och med ändrings förslag till allt. Du bör minnas att du inte är den förste troende som återvänder från afrika. Jag hoppas jag har fel, men jag och en del tycker att du ser dig som en bättre troende än andra... Det finns troende i Finland som nu ber för förändring i Finland, så tro inte att du ensam kan ändra Finland med Guds hjälp.

    SvaraRadera
  2. Till Anonym: Är det inte lite onödigt att gå omkring och vara bekymrad för sådant på förhand? Tänk om vi kristna alltid skulle bli rädda när någon far utomlands eller till annan ort - rädd för att de kommer att få se nya saker, rädd för att de kommer att få nya synvinklar? Då skulle vi aldrig våga skicka ut någon. Och då skulle inget heller förändras. Jag tror säkerligen att Patrick har en hel del att lära oss finländare efter att han kommer tillbaka. Och det får vi lyssna på och pröva med hjälp av Guds ord. Jag hoppas att ingen lägger lock på honom! Sen är det förstås på Patricks ansvar också att förstå vad han ska säga och vad han inte ska säga. Vidare får vi minnas att också vi i Finland utvecklas. Säkert har vi också något vi kan bidra med till Patrik. Var inte rädda och misstänksamma mot varandra. Utan "Var innerligt tillgivna varandra i broderlig kärlek. Överträffa varandra i ömsesidig hedersbevisning." (Rom 12:10)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tack för respons. Jag är ledsen om jag upplevs som högmodig, och om jag gett den bilden att jag ska ändra på allt och dessutom göra det ensam. Ifall jag gett den bilden så har det inte varit avsiktligt. Däremot vill jag säga att vi i Finland måste lära oss att skilja på biblisk ödmjukhet och jantelagen. Jantelagen kommer alltid att hindra oss från att stiga in i Guds planer, eftersom vi alltid tänker "jag kan inte, jag är inte tillräckligt bra och Gud kan inte använda mig för att göra något stort".
    Det Gud har talat till mig handlar mycket om ett återuppbyggande arbete. Han kommer att resa människor som är som Hesekiel, som renade templet, och människor som Esra som byggde ett nytt tempel. Dessutom kommer Herren resa många Nehemjan som bygger upp muren för att skydda landet, och jag upplever själv att jag är mest en Nehemja. Jag har min kallelse, Du har Din. Så länge vi inte fokuserar på andra människor utan av hela vårt hjärta gör det Gud kallat oss till, så behöver vi inte grumla över vad någon annan gör.

    "När Petrus såg honom frågade han Jesus: ”Herre, hur blir det med honom?” Jesus svarade: ”Om jag vill att han skall bli kvar tills jag kommer, vad rör det dig? Du skall följa mig." (Joh 21:21-22)


    Och tack Sofia för många fina synpunkter. Vi har ALLA något att ge, oavsett om vi kommer från Afrika eller Utsjoki, och vi ska frimodigt dela det.

    "Släck inte anden, förakta inga profetior men pröva allt. Ta vara på det som är bra, och avhåll er från allt slags ont" (1 Thess 5:19-21)

    Shabat shalom!

    SvaraRadera
  4. Vill bara säga hur grymt mycket jag uppskattar din blogg! Jag blir så uppmuntrad, inspirerad och upplyft varje gång jag läser. Fantastiskt roligt att se hur Gud använder dig och roligt att få läsa om vad Herren kan göra genom oss när vi överlåter oss till Honom och lyfter blicken från våra problem och ser på Jesus ist. I Finland har vi överlag mycket att lära om en sådan överlåtelse (nu generaliserar jag, tänker kanske mest på mitt eget liv) Vi har det så bra så Gud blir liksom en Plan B som vi tar till när allt annat skiter sig. Inte konstigt att väckelsen uteblir. Gud vill ha väckelse i Finland. Det är dags att skrida till verket. Skörden är stor! Gud välsigne dig, och Välkommen hem till Finland sen!
    Benjamin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, all ära åt Gud! :) Jag håller helt med om det du säger, i vårt välfärdssamhälle blir Gud lätt en plan B, och det dödar ivern och släcker elden. Skörden är verkligen stor, och den är mogen! Välsignelse!

      Radera
  5. Gud välsigne dig Patrik! Var frimodig och oförfärad, Herren använder dig. Du finns i mina böner. Din blogg uppmuntrar, tröstar, leder och förmanar och all ära går till Herrarnas Herre och Konungarnas Konung.
    Fortsätt frimodigt fram i Jesu spår. Jesu blodsbeskydd över dig, han själv går framför dig och är med dig.

    Kasta därför inte bort er frimodighet, som ger stor lön. Hebr10:35

    Hoppas på Herren, var stark och frimodig i ditt hjärta och vänta på Herren. Ps27:14

    Hans härlighets makt skall då styrka er och ger er all kraft till att var uthålliga och tåliga i allt. Kol1:11

    Syster i Kristus, Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amen, amen, amen! Tusen tack för uppmuntran!

      Jesus med dig!

      Radera