onsdag 18 december 2013

"Se hur de älskar varandra!"




Av någon anledning har jag en tendens att lova alltför stora saker. Oavsett om det handlar om  skoluppgifter, sköta om någons hund eller hälsa på gamla damer på sjukhuset så är jag bland de första att räcka upp handen och lova arbetsinsatser till höger och vänster. Detta beror på mitt ohälsosamma behov att behaga människor, något som får bli ett blogginlägg i sig, men detta behövs för att förstå bakgrunden. En av de gånger jag lovade göra och hinna med alltför mycket var våren 2012 då jag blev student. 

  Av någon anledning har jag aldrig tyckt om gräddtårtor. Kalla mig tönt, men jag bara gillar inte dedär jordgubbstårtorna som finns på varje dopfest, konfirmation, vigsel och begravning. Därför bestämde jag att det på min studentfest inte ska finnas en enda köpt tårta! Jag borde kanske ha spenderat lite mera tid i Jakobs brev och läsa om hur vi ska tygla tungan. Eller så borde jag bara ha tänkt efter lite noggrannare.
  
  Våren närmade sig, och min kära lilla mamma började kallsvettas.
”Patrick, ska vi nog verkligen baka allt själv?”

Bra fråga. Jag hade inte räknat med att jag skulle jobba, läsa till inträdesprov och hålla på med en massa andra aktiviteter, och ändå baka till en fest dit jag väntade 200 gäster. Så det blev lite bråttom. Jag lovade mamma att jag tar hand om allting själv, så i slutet av maj började jag stormbaka, om man nu kan säga så. I allafall såg mitt kök ut som efter en storm. Jag bakade och förberedde kakor av alla de slag, och körde dem till en frys jag fick låna vid FBK. Ändå var det inte tillräckligt.
  Så jag bad. Herre ge mig kakor. Kanske en lite märklig bön, men en bra sådan! Den var full av tro, och dessutom konkret. Och Herre förbarma Dig, kakor kom! Plötsligt började folk kontakta mig, både från öster och väster! 

”Jag upplevde bara att jag skulle fråga om du behöver hjälp med bakandet?
”Jag kan baka 200 småbröd”
”Ja, härifrån kommer smörgåstårtor”
”Jag fixar gärna laxsmörgåsar”

 Dagen kom då jag fick sätta på mig den välförtjänta vita hatten. Jag hade reseverat lägercentret Soldatskär, för jag förväntade mig mycket folk. Mamma kallsvettades fortfarande, för hon visste inte hur många som skulle komma, och hur mycket bakverk vi hade. När vi kom till Soldatskär på morgonen för att duka klart började folk strömma in med kakor. Mamma kände ingen av dem, och stod där med öppen mun. De bar in småbröd, lyxbitar, rulltårtor, laxsmörgåsar – you name it. Och jag sken som en sol och tackade Gud för det jag kallar kakmiraklet! Jag hade aldrig haft varken råd eller tid att baka så mycket. Det blev en fin dag, och så många gäster att vi inte behövde oroa oss över rester. Tack gode Gud!

 Detta är ett bra exempel på den broderliga kärlek vi kristna är kallade till att visa varann. När någon behöver hjälp, då borde vi inte vara sena att hjälpa där vi kan.
   Lite tidigare samma år råkade jag ut för något mystiskt. Efter att jag gett mig ut för att jogga en smällkall vinterkväll blev jag hittad medvetslös i en snödriva, och fick spendera en vecka på sjukhus med oförklarliga blodvärden och annat mystiskt. Det var precis före studentskrivningarna. Vilken tajming...
  Jag behövde vänner mer än nånsin, och jag är så tacksam att de fanns till för mig då. Framförallt bad de för mig, men jag är evigt tacksam att någon också orkade komma och hälsa på mig på sjukhuset. Vidare behövde jag hjälp när jag kom hem. Jag hade körförbud och var så svag att jag knappt kunde gå 100 meter. Mina vänner körde mig till butiken, tog mig på kaffe, hindrade mig från att göra alldeles för tunga saker, kindnappade mig och tog telefonen av mig för att lindra stress – en underbar syster handlade åt mig en gång i veckan och förde en stor matkasse ända hem! Vilken kärlek! En detalj jag aldrig kommer att glömma är hur det gick till när jag fick åka hem från sjukhuset. Bröderna från min cellgrupp kom för att hämta hem mig, men de litade inte på min förmåga att gå, så de krävde att få låna en rullstol från sjukhuset. Jag glömmer aldrig det att de faktiskt hämtade hem deras trötte broder i RULLSTOL. En sådan omsorg att jag faktiskt grät en skvätt av tacksamhet när de inte såg... Dessutom en väldigt helande upplevelse för en kille som blivit mobbad, och som fortfarande ibland undrar om jag är värd dessa bröders vänskap. Tills jag kommer fram till att nej, jag är inte värd den. De(t) är nåd.

  När det blev studentskrivningar ville samma trossyster som handlat också fixa min matsäck. Tro det eller ej, det var nästan så att jag såg fram emot skrivningstillfällena tack vare hennes otroliga lunchboxar. Hon visste minsann var en ung man som bodde ensam kunde behöva lite hjälp! Tackar Herren för hennes tjänstvillighet.
    Dessa är alla bara korta exempel på hur vi kan finnas till för varann. En del av er läsare tycker att jag skriver för mycket om mig själv, så här kom ett inlägg där jag faktiskt inte gjorde nånting! ;) Nu vill jag dock att du funderar en stund. Finns det någon i din vänskapskrets, eller kanske bara en granne, som skulle behöva hjälp? Finns det någon annan tönt som jag, som lovat baka allt till en fest med 200 personer? Kanske någon behöver ekonomiskt stöd, eller få en hemmakväll med sin make, utan de åtta barnen? Vidare är min fråga, kan de som inte tror på Herren Jesus verkligen se på oss kristna och säga ”Se hur de älskar varandra”?... Om inte, då får du och jag ta oss själva i nacken. Brother, sister: there is work to do! 


Jesus sade: “Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Alla skall förstå att ni är mina lärjungar, om ni visar varandra kärlek.”  (Joh 13:34-35) 

        Mina barn, låt oss inte älska med tomma ord utan med handling och sanning. (1 Joh 3:18) 

                               “Detta befaller jag er: att ni skall älska varandra.” (Joh 15:17)

16 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Välkommen till 24Hour Lån Tjänst

    Har du försökt att få lån från bankerna utan framgång ? Snabbt behöver pengar för att få ut av skulden ? Behöver pengar för expansion eller etablering av ett eget företag? Få ett lån från en av Storbritanniens ledande företag lån . 24Hour Lån Tjänsten är ett av de största säkrade lån företag i Storbritannien och vår vänliga och erfarna personal har möjlighet att behandla din ansökan snabbt och effektivt. Du får låna över en term 1-25 år och låna något belopp från £ 2000 till £ 50,000,000.00 för något ändamål .

    Olika typer av lån som vi erbjuder är:

    personliga lån
    Kortfristiga lån
    Skuldkonsolidering lån
    Online lån
    snabba lån
    Lån Alla ändamål
    Kredit termer
    Dåliga krediter lån
    Billiga lån
    Negativa krediter lån
    bostadslån
    Bad kredit problem
    Säkrade lån

    Med en låg ränta på 3 % på alla delar av världen . Applikationen finns tillgänglig för sökande som är 18 år och äldre .

    För mer information , vänligen kontakta via e-post : 24hourloanservice@gmail.com
    Hälsningar
    Larry Fox

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Jag mitt namn är Maria Scott jag bor i Sverige jag ansökt om ett lån på 20.000 kr för några veckor sedan, en bluff som låtsades vara ett lån långivare, de slita mig summan av 2000kr och de sprang ifrån mig och jag var helt ihop i livet lyckligtvis en god vän till min från Texas Mrs Lucy setfros vittnar om hur hon räddades från en Gud sände lån långivare som rädda henne och gav henne lånebeloppet på 100.000 Kr så hon gav den e (peter70003@hotmail.com) jag kontaktade honom också han gjorde en bra sak för mig och min familj och lånade mig lånebeloppet på 100.000 Usd han är verklig och Gud kommer att välsigna honom så bra bör kontakta honom på e-post.

    Kontakta honom på hans e-post: peter70003@hotmail.com

    Stort tack
    Maria Scott

    SvaraRadera
  4. Är du i behov ett akut lån? Behöver du någon form av lån för att starta ett företag? Behöver du ett lån för att köpa ett hus eller en bil? Eller behöver du ett lån för att betala dina räkningar eller för att ta hand om dig själv? Om ja maila oss idag på jonnafinance@outlook.com och få ditt lån ..

    E-postadress: jonnafinance@outlook.com
    Hälsningar
    Herr Jonna

    SvaraRadera
  5. Behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få ett lån? Har du försökt att få någon form av lån? sedan tillämpa nu? (rodrigoluliloanfirm@yahoo.com) om du vill få en prisvärd lån. Lån erbjuds här på en mycket låg ränta på 3%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera
  6. Kära Sir/Fru ,
    Innan några andra ord i första hand är du välkommen att Raymond Hills Finance Company
    Behöver du ekonomiskt stöd? Behöver du ett lån för att expandera ditt företag? Behöver du ett lån för att starta ett storskaligt företag? Behöver du ett lån som kan förändra ditt liv och din nuvarande ekonomiska status? Behöver du en brådskande eller nödlån för att ställa saker och ting på rätt plats? Då är du i rätt hem för alla dina kvalitet lån för att passa
    dina behov. En världsklass lån företaget åtagit sig att bara lån. Vi ger ut företag starta och affärsexpansions lån till potentiella affärs Män och kvinnor på ett lågt och överkomligt ränta på 3% och en långsiktig återbetalning löptid som du väljer.
    Intresserade sökande är skyldiga att tillhandahålla den information nedan och kontakta oss via
    e-post: raymondhillsfinance@yahoo.com
    webbplats: http://www.raymondhillsfinance.wix.com/raymondhillsfinance

    SvaraRadera
  7. Hallå
       Kära Internetanvändare GTBank är här för att lösa alla ekonomiska problem som du står inför att kontakta oss, om intresse i någon av nedanstående tjänster
    [1] Online bankkonto
    [2] EKONOMISKT STÖD (lån)
    [3] Online Western Union TJÄNSTER (pengaöverföring)
    [4] Assistans I köpa tillgångar (Fordon, Hus, Elektronik och Mobila enheter)
    [5] betala räkningar 35% rabatt
    Kontakt via e-post: guarantytrustbankplc01@yahoo.co.uk

    SvaraRadera
  8. Kära Sir/Fru,
    Innan några andra ord det första är du välkommen att Raymond Hills Finance Company
    Behöver du ekonomiskt stöd? Behöver du ett lån för att expandera ditt företag? Behöver du ett lån för att starta ett storskaligt företag? Behöver du ett lån som kan förändra ditt liv och din nuvarande ekonomiska status? Behöver du en brådskande eller nödlån för att ställa saker och ting på rätt plats? Då är du i rätt hem för alla dina kvalitets lån utformade för att passa dina behov. Ett världsledande företag åtagit sig att låna bara lån. Vi ger ut affärs uppstart och affärsexpansions lån till potentiella affärs Män och kvinnor på en låg och prisvärd ränta på 3% och en långsiktig återbetalning löptid som du väljer. Intresserade sökande är skyldiga att tillhandahålla informationen nedan och kontakta oss via
    e-post: raymondhillsfinance@yahoo.com
    webbplats: http://www.raymondhillsfinance.wix.com/raymondhillsfinance

    SvaraRadera
  9. Hallå

    Detta för att informera allmänheten om att vi för närvarande ger ut lån till låg ränta på 2%. om intresse av att ansöka om ett lån, För mer information kontakta oss via e-post: credithome@blumail.org


    MR MHAY

    SvaraRadera
  10. Hallå

    är du i behov av ett lån, måste du vara Dennie att få ett lån från lokala banker vi är här för att hjälpa dig med dig ekonomiskt behov kontakta oss med detta mail, jamadahomeloan@gmail.com

    SvaraRadera
  11. Hej kära människor,

    Am Mary Smith skriver detta brev eftersom jag verkligen tacksam för vad fru Clara Morgan gjorde för mig och min familj när jag trodde att det inte fanns något hopp om att hon kom och göra min familj känner sig vid liv genom att leda oss lån med låg ränta jag aldrig trodde att det är fortfarande äkta lån långivare där men till min förvåning jag fick mitt lån utan att slösa mycket tid så om du är ute efter ett lån av något belopp skulle jag vilja att ni maila VIA (clara_morgan@outlook.com) jag önskar er alla framgång

    tack
    Mary Smith

    SvaraRadera
  12. Kia Slim är här för att informera allmänheten, som är i behov av lån för att starta företag, hushåll ändamål, lösa kundförluster eller betala av din skuld, bygga ett hus eller för andra utvecklingsprojekt som är strategiskt. Vi ger ut lån till låg ränta på 3%. Om du behöver lån för någon av dessa angivna ändamål eller för något annat ändamål vänligen kontakta vår e-post nu: kia_credit@blumail.org

    SvaraRadera
  13. OBSERVERA:

    Vi är certifierade lån långivare bygger över hela världen. Vi erbjuder alla typer av lån, både personliga och bolån till människor över hela världen. Intresserad person bör kontakta mig via: info.rif.servicees@gmail.com

    Hälsningar

    SvaraRadera
  14. Hej kära människor,

    Am Mary Smith skriver detta brev eftersom jag verkligen tacksam för vad fru Clara Morgan gjorde för mig och min familj när jag trodde att det inte fanns något hopp om att hon kom och göra min familj känner sig vid liv genom att leda oss lån med låg ränta jag aldrig trodde att det är fortfarande äkta lån långivare där men till min förvåning jag fick mitt lån utan att slösa mycket tid så om du är ute efter ett lån av något belopp skulle jag vilja att ni maila VIA (clara_morgan@outlook.com) jag önskar er alla framgång

    tack
    Mary Smith

    SvaraRadera
  15. Behöver du ett akut lån för att lösa dina ekonomiska behov? Vi erbjuder lån från 5,000.00 till 250,000,000.00 Max, vi är tillförlitlig, effektiv, snabb och dynamisk, inga kreditkontroller och ger 100% garanterade utländska lån under alla perioder här. Vi utfärdar också ett lån i euro, är sterling och dollarkurs på alla lån 2% om du är intresserad av att komma tillbaka till oss Via josedennison007@gmail.com.with följande information: Namn: Land: Stad: Adress: begärda beloppet : varaktighet: Ålder: Kön: Yrke: Telefon: Tack. Mr.jose

    SvaraRadera
  16. Hej, jag är fru Cynthia Johnson, ett privat lån långivare som ger livstid möjlighet lån. Behöver du ett akut lån för att rensa dina skulder eller om du behöver ett kapital lån för att förbättra din verksamhet? Har du fått avslag av banker och andra finansiella organ? Behöver du en konsolidering lån eller inteckning? Leta inte mer eftersom vi är här för alla dina ekonomiska problem tidigare. Vi lånar pengar till personer i behov av ekonomiskt bistånd, som har en dålig kredit eller i behov av pengar för att betala räkningar, att investera i affärer i en takt av 2%. Jag vill använda detta medium för att informera er om att vi gör pålitliga och stödmottagare stöd och kommer att vara villiga att erbjuda dig ett lån. Så kontakta oss idag via e-post: (cynthiajohnson154@gmail.com)

    SvaraRadera