lördag 20 juli 2013

Inlägget utan röd tråd - ett trådlöst inlägg?




Fredagkväll, klockan är way too much, men tankarna har inte tagit veckoslut ännu. Det har varit en hektisk vecka, så det tar säkert sin tid innan jag hinner varva ner...

  Ibland glömmer jag nästan att jag faktiskt studerar här, jag håller på med så många andra saker att jag glömmer bibelskolan. Det är trots allt en ganska intensiv skola. När folk hör att jag studerar i en bibelskola så tror de ibland att jag sitter vid nån sandlåda dagarna i ända och berättar historier åt andra korkade ungdomar. Riktigt så är det ju ändå inte.
  Kursen jag är på heter ”practical ministry”, och jag borde få mitt sertifikat i oktober, så i princip kunde jag jobba som präst här efter det. Practical ministry heter det eftersom allt är ytterst praktiskt. Om vi studerar helande så är vi i nästa stund ute på gatan och ber för sjuka, om vi studerar Andens gåvor praktiserar vi det nästa lektion... Vi har ett nytt ämne och ny lärare varje vecka, och det betyder att vi också har prov varje fredag, och hemuppgifter kommer i tacksam takt. 

  Vi har studerat ämnen som läran om den Helige Ande, läran om Jesus Kristus, läran om Gud Fadern, förbön, andlig kamp, deliverance (”befrielse”), andligt ledarskap, karaktär, väckelsens historia, kyrkohistoria, apologetik, evangelism, financial stewardship (hur vi bör hantera pengar, vad Ordet säger om att vara rik osv.), helande, tro, frälsning, bön, etik, lovsång och tillbedjan och mycket mera... Otroligt intressant!
 Förra veckan lärde vi oss om falska religioner och sekter, vilket var väldigt givande. Man stöter på så många muslimer, Jehovas vittnen och andra vilsna människor när man är ute på gatorna och berättar om Jesus, men om man inte förstår deras utgångsläge är det svårt att nå dem. Det var ändå ett brett ämne, så det blev en hel del egna studier – och ett forskningsarbete på 30 sidor som skulle inlämnas inom en vecka, deadline alltså idag. Denna vecka har vi studerat Nya Testamentets fem första böcker; bakgrunden, författarna, särdrag, hur vi ska förstå dem... Vi skulle också läsa igenom Matt- Apg och skriva ner varje liknelse och mirakel vi hittar. Till den uppgiften fick vi två dagar tid. De sju senaste dagarna har jag med andra ord varit ganska upptagen med skrivandet, men jag har lärt mig otroligt mycket nytt! Det är underbart hur den Helige Ande undervisar när vi börjar studera Ordet.

  I församlingen har vi samtidigt haft en bönevecka, så jag har deltagit i bönemöten varje dag mellan klockan fyra och sju. Otroliga saker börjar ske när man satsar mera tid på bön, rekommenderas varmt! Tyvärr blev ju dagarna lite korta på grund av bönemötena, så det har blivit en del nattarbete, men sånt tar man igen snabbt.
 Imorgon, lördag, blir det liv på barnhemmet när hönsfarmen får 1200 nya kycklingar. De är en dag gamla när de kommer så det är en massa pip och språng när lasset kommer. Efter det blir det familjemiddag med min afrikanska familj, och på söndag är det dags för skolmission igen. På måndag ska jag undervisa på en lokal skola som jag besökt tidigare, senast kom alla förutom en elev till tro -Halleluja! All ära till Gud! Nu är det dags att ge dem mera kött på benen så att de växer i sin tro.

 Nästa  vecka är den sista i bibelskolan på en tid, för då tar vi några veckor semester. Jag kommer att skickas till Narok och stannar där den 3-19.8, vilket förstås ska bli otroligt spännande! Jag var där i april och Gud gjorde mäktiga ting, men jag tror det var bara början. Det är ett tufft ställe, östra Afrikas huvudstad för djävulsdyrkan till exempel, men ända sen jag kom tillbaka till Kiambu har jag längtat efter att få åka tillbaka. Alla som besökt Narok nångong kan bekräfta att om man vill dit så är det Gud som skapar en längtan, för Narok är inget mysigt ställe precis.

  Märker att det blev ett otroligt osammanhängande inlägg, så kan väl avluta med att berätta något som är varken andligt eller viktigt, eftersom texten hursomhelst inte har nån röd tråd... Den stora nyheten är att vi idag var in till stan (Nairobi) med mina föräldrar för att handla en del saker. Vilken chock att stiga in i en stor supermarket. Livsmedel, kläder, teknik – så mycket att titta på! Så mycket jag inte sett på flera månader! Jag vet inte hur länge jag gick omkring och bara stirrade på alla färggranna paket, burkar och omslag, ända tills jag kände mig alldeles ”lande” som vi skulle säga hemma i Kokkola. Sen såg jag dock något jag fäste blicken vid extra noga. Osthyllan. Jag hade inte ätit ost sen slutet av januari, och hemma var jag en riktig ostmus som helst åt ost varje dag, så osten har faktiskt fattats mig. Därför blev det omöjligt att motstå frestelsen. Ett litet paket ost följde med mig hem.

  Just nu ligger jag under mitt myggnät, tacksam för frälsning och ost, förväntansfull inför de närmaste dagarnas uppdrag, och förstås Narok lite längre in i framtiden. Ögonen känns trötta efter de senaste dagarnas spurtskrivande, så nu är det säkert bäst att försöka få tag på sömn och ge kroppen den vila den behöver. 

Ha det gott, kära läsare!

2 kommentarer:

  1. Johnny Hemgård20 juli 2013 kl. 12:29

    När du ber i flera timmar , hur hittat du saker att säga? Jag tycker att jag själv bara upprepar mej , har du några tips hur man skall be?

    SvaraRadera
  2. Hej! Började svara, men det blev så långt så du hittar svaret som ett inlägg istället! Hoppas det kan vara till välsignelse.

    SvaraRadera