måndag 10 februari 2014

Snart. Mycket snart.




Dagens Facebook-status blev så långt att det istället får bli ett litet blogginlägg. Det är väl hög tid att bryta bloggtystnaden – och jag gör inte det med en visking. Tystnaden bryts av ett ryt från Juda Lejon!


Otaliga gånger har jag hört om väckelsen på 1970-talet. Starka möten, förvandlade liv och mäktiga profetior. Jag är tacksam att jag fått höra allt detta, för det är viktigt att veta vad Gud gjort förr: vi lär oss vissa mönster som Gud ofta följer när det gäller väckelse (vissa saker har upprepats så gott som alltid i alla stora väckelser som dokumenterats sedan urkyrkans tid). Trots det är det så att vi inte får bli för fästa vid det som gått. Så länge vi håller fast vid det förflutna kan vi inte välkomna det nya Gud vill göra och ge. Gud kommer inte att upprepa precis samma saker Han gjorde på 1970-talet - Han gör något helt nytt! DÄR har vi något vi kan prata om istället!

Samtidigt som jag fått höra om den förra stora väckelsen så har jag fått höra gamla profetior. Profetior som lovar en väckelse som skakar hela landet, en väckelse där Guds regn inte bara fuktar utan MÄTTAR marken!

Nu är det dags att sluta klänga fast vi det som en gång var. Gud gör något nytt, och det med fart. Ett av de bibelställen Gud otaliga gånger lett mig till när jag bett för Finland är Hesekiel 12:21-28. Skriver in texten nedan, men ersätter ordet Israel med Finland...

”Herrens ord kom till mig: Människa! Vad är det för ett talesätt ni har i Finland: Tiden går och inga syner slår in. Säg till dem: Så säger Herren Gud: Jag skall göra slut på det talesättet. Det skall aldrig mer brukas i Finland. Säg i stället till dem: Tiden är inne och alla syner blir verklighet. Inga falska syner och insmickrande spådomar skall längre finnas bland finländarna. Vilket ord jag, Herren, än uttalar kommer det att gå i uppfyllelse. Det kommer inte att dröja länge. I er egen tid, motsträviga folk, kommer jag att uttala mitt ord och låta det gå i uppfyllelse, säger Herren Gud.
Herrens ord kom till mig: Människa! Finländarna säger: ”Hans syn gäller en annan tid, det är om en avlägsen framtid han profeterar.” Säg till dem: Så säger Herren Gud: Det kommer inte att dröja länge förrän mitt ord, det ord jag uttalar, går i uppfyllelse, säger Herren Gud”

De profetior vi hört från förr kommer snart att uppfyllas – det kommer inte att dröja länge.

En ny generation, en ny stam som lovsjunger Juda Lamm. Människor blir frälsta i stora skaror, helanden blir vardag och de döda uppväcks till liv – tiden är inne och alla syner blir verklighet.

Korset i Finlands flagga får åter en ny mening och betydelse. Vilket ord jag, Herren, än uttalar kommer det att gå i uppfyllelse

Det dröjer inte länge. VARJE ord Herren talat kommer att gå i uppfyllelse. Den nya väckelsen blir stor, större än vi anat, och dess inverkan på hela samhället är något vi inte kan föreställa oss. Är vi redo? Är vi redo att stiga in i de uppgifterna Herren förberett för var och en av oss? Väckelse är något ljuvligt och himmelskt, men det kräver oerhörda mängder av trogna arbetare. Skörden som tas in måste tas hand om. Det kommer att finnas tusentals människor med stora behov, andliga småbarn som behöver kärlek och lärjungaträning. Är du redo?

Nu mer än någonsin är det dags att be, för det är verkligen inte länge mera. De första dropparna av Herrens regn faller snart över vårt kära hemland.

Det dröjer inte länge mera.

2 kommentarer:

  1. Jag brukar be Herren att han skall använda mej på det sätt han bäst tycker jag är lämpad för , och ge mej vishet att känna igen min uppgift och styrka att klara av det. kanske jag har en uppgift i vad som komma skall

    SvaraRadera