tisdag 6 maj 2014

Word of Faith Church Finland




Redan i flere månader har jag försiktigt skrivit om det verk Herren kallat mig till, men jag har tillsvidare hållit det hemligt. Nu kan jag dock med stor glädje ropa ut de glada nyheterna: en ny kyrka har grundats i Finland – Word of Faith Church Finland – och ni kan gissa vem som blivit pastor! :) Halleluja, vilken glädje!

  Nu var det kanske någon som fick morgonkaffet i fel hals. Någon stängde redan bloggen. Någon sitter bakom skärmen med många frågetecken. Någon är orolig. Någon är besviken. Låt mig därför backa lite och förklara hur det hela hände... 


Såhär skrev jag i mitt bönehäfte oktober 2013:

”En längre tid redan har Gud förberett mig för något nytt, något större. Jag har dock aldrig vågat drömma riktigt stort och fritt, och samtidigt hindrat Guds drömmar från att bli mina drömmar. Tiden i Kenya förändrade dock mycket. Jag lärde mig höra Herrens röst på ett nytt sätt, och slutade tänka ”hur kunde jag göra något sånt” när jag insåg att det i varje fall är 0% Patu och 100% Jesus. Jag är bara ett verktyg. Trots det blev jag lite chockerad när jag insåg vad Herren kallar mig in i, samtidigt som jag fick en otrolig frid och det kändes som allt jag drömt om och förberetts för.

  Gud har talat mycket till mig om vad Han vill göra i Finland, och jag har alltid frågat vilket nätverk Han kommer att använda. Är det EVL? Är det Metodistkyrkan? Pingstkyrkan? Alltid har svaret varit nej. Gång på gång svarade Han med ”Nytt vin ska i nya säckar. Om den hälls i gamla säckar förstörs säckarna och vinet rinner ut”. Jag förstod dock inte vidden och bredden av detta. Plötsligt blev det dock klart – det behövs ett nytt nätverk. Inte för att vi behöver fler riktningar, än mindre fler splittringar, men Finland behöver något nytt som kan förverkliga det som ligger på Guds hjärta.



  Att jag skulle ha något att göra med det nya har jag bett om, men hur stort det blev visste jag inte. Jag kunde dock inte säga emot när Han sade att Han vill att jag ska plantera en ny kyrka i vårt land. Det blev många dagar i fasta och bön. Jag delade visionen och tilltalet med Bishop Thomas Muthee och pastorerna i Kiambu, och de var väldigt ivriga och sade att de gärna samarbetar, och att de länge bett för Finland och att Gud talat om en Word of Faith Church i Finland. Vi bad dock alla för saken på var sitt håll, och Gud bekräftade det åt var och en.

  Jag kontaktade flera bröder och systrar hemma i Finland, människor jag hade förtroende för - pastorer, lekmän, profeter. Det kom svar av alla de slag. En del tyckte jag var för ung. En del tyckte att jag borde studera mera. En del tyckte att jag ska skippa hela grejen. Men en del var också mycket positiva – en del sade till och med att de redan länge vetat att jag skulle plantera en kyrka i Finland, och att Kenya bara var ”ett träningsläger”. Precis så ser jag det själv också. Trots att jag inte vill vara döv för tillrättavisning och de goda råd som kom i mängd och massor, så visste jag att jag först och främst skulle lyssna till Gud. Och Guds röst var klar och tydlig – Gå, min son, längs vägen jag förberett. Frukta inte, ty jag går före dig. Gång på gång förde Han mig tillbaka till orden i 1 Kor 16:9 ”...eftersom en dörr står öppen för mig till ett stort och omfattande arbete. Jag har också många motståndare.



 De senaste månaderna har inneburit ett massivt pappersarbete, och Patent- och registerstyrelsen behandlade i flere månader registreringen av Word of Faith Church Finland, en autonom församling under Word of Faith Internationals översyn och pastor Patricks ledning. Jag fick hjälp av jurister och experter för att förstå religionsfrihetslagen på rätt sätt, eftersom jag måste skriva en omfattande samfundsordning som fungerar som kyrkans ”grundlag”. Det var en mycket tidskrävande och dyr process, och ibland pustade jag under högar av dokument jag inte riktigt förstod mig på. Mitt i allt det höll jag blicken fäst på Kristus, och när jag själv vacklade lyfte Herren upp mitt huvud så att jag kunde se Korset. Det gav mig styrka, hopp och glädje. Och vet ni, Herren gav mig vishet. Stor vishet. Utan den vishet Han gett mig skulle jag aldrig ha klarat av att skriva i så officiella ordalag och hänvisa till lagtexter. Tack käre, dyre Jesus för att du hjälper i ALLT! Slutligen gick det hela mycket smärtfritt!

  Nu är allt godkänt. Patent- och registerstyrelsen gav grönt ljus, Undervisnings- och Kulturministeriets Expertnämnd likaså. När nyheterna kom fylldes jag samtidigt av en överflödande glädje och en djup frid, och Herren kom till mig med sitt ord: ”But I have raised you up for this very purpose, that I might show you my power and that my name might be proclaimed in all the earth” (Exodus 9:16)


Nu finns det säkert många frågor. Var ska kyrkan finnas? Hur ska det gå till alldeles praktiskt? Vad står Word of Faith church för? 

För det första vill jag säga att det inte är en upprorsande det är frågan om. Detta är inte mina egna planer (om det varit så hade jag nog gett upp åtminstone tio gånger under registreringsprocessen, det är jag helt övertygad om...). Nej, detta är Guds planer som Han förverkligar genom mig. Detta är inte min kyrka, det är Guds kyrka. Många undrar säkert hur relationen kommer att bli till EVL. Det är min bön att relationen skall hållas mycket varm. Jag har inget ont att säga om Karleby svenska församling – tvärtom. Det kommer alltid att vara den församling där jag döptes, kom till tro och växte upp, och jag saknar ord för att beskriva min tacksamhet för allt mina år där inneburit. Nu är det dock dags att flyga vidare. 

   Vad står då WOF för? För det första kommer den nya kyrkan att vara helt och fullt autonom, så vi som kyrka är fria att göra det Herren kallar oss till. Samfundets internationella ledning i Kenya finns till i form av andligt stöd och mentorskap, men har gett mig fria händer att förverkliga den vision Herren lagt på mitt hjärta. Länge undrade jag om kyrkan över huvudtaget skulle kallas Word of Faith Church, men ja, det blev klart att det skulle bli så. Word of Faith Church är ett mycket gott andligt paraply att arbeta under, och detta var inte bara ett bönesvar för mig, utan även WOF:s ledning i Kenya som en längre tid bett om en öppen dörr i Finland. Förutom ledningen i Kenya har församlingen Healing Springs Church i North Carolina gett sitt fulla stöd, och pastorerna där fungerar som mina mentorer – och de väntar med iver på att få komma på besök.

  Men ja, vad står vi för? 

Vi tror på Fadern, Sonen och den Helige Ande. I Gud möts helighet och nåd. Han är Skaparen, och samtidigt vår Fader som älskar oss med en evig kärlek. Vi tror att Jesus är den enda vägen till Fadern (Joh 14:6), och vi vill sprida budskapet om vår uppståndne Frälsare som snart återvänder för att hämta till sig de sina. Vi tror på den Helige Ande som en person och som Hjälparen (Joh 14:16).
Vi tror på det oförfalskade Gudsordet. Vi tror att hela skriften är utandad av Gud (2 Tim 3:16), och vi vägrar kompromissa på denna punkt. I en tid när allt fler kyrkor överger Bibelns auktoritet vill vi bekänna oss till denna heliga skrift, och minnas varningen i 2 Tim 4:3-5. Vi står på Ordet och proklamerar Ordet, använder det som ett vapen.
Vi tror på bönens kraft, Matt 7:7-11, Joh 14:14. Bön är gemenskap med Gud, och en mycket central del av vårt liv tillsammans med Jesus.
När vi samlas vill vi lovsjunga och tillbe Gud, och det kan ta sig många uttryck, precis som det beskrivs i Bibeln. Förutom sång och lovprisning i ord kan det innebära upplyfta händer, danssteg och hopp! Vi får glädjas inför vår Fader!
Alldeles praktiskt tror vi på lärjungaskap, och vill vandra tillsammans med människor in i en djupare relation med Kristus. Att komma samman till gudstjänst är viktigt, men vi vill poängtera vikten av smågrupper, för det är där tillväxten ofta sker. Som kyrka tror vi också på vikten av kärleksgärningar – vi vill predika evangeliet men också möta de behov människor har. Vi lever i en mycket egocentrisk värld, men Jesus har kallat oss att vara värdlens ljus och jordens salt, och vi tror att det är något vi ska leva ut i praktiken.

  Listan kunde göras lång, men det är inte ändamålsenligt i detta sammanhang. Alldeles kort sagt vill vi vara en kyrka som går tillbaka till trons rötter. Ibland har kristenheten låtit teologin skapa moln framför Gud så att människor inte kunnat se klart vem Han är. Eftersom vi förespråkar en enkelhet har vi också en mycket enkel slogan: ”Finland för Jesus!”. Vi vill nå ut till dem som inte känner Honom som Herre och Frälsare, och vinna en förlorad generation för Kristus!
 
 Det finns mycket mera jag gärna skulle berätta om, men allt ska inte delas här och nu. Jag hoppas dock du kan glädjas med mig över det stora verk Herren har gjort, och be tillsammans med mig att Hans planer för Word of Faith Church får bli verklighet. Be gärna för mig som stiger in en ny uppgift med nya utmaningar. Jag tror att jag trots min unga ålder har något att ge, inte av mig själv, men genom Guds Ande som bor i mig. I Hans stora nåd kan Han även använda en kokkolabo för att göra sitt Namn känt. 

Och välkommen med på Powercafé fredagen den 9.5 klockan 19:00 på Café Livingroom, Gustaf Adolfsgatan 6, Karleby! Det är inte Word of Faith som ordnar evenemanget utan Café LivingRoom som även annars har cafékvällar där varje fredag och lördag. Samma halvtokiga pastor finns dock på plats från Word of Faith...

Välsignelse!

20 kommentarer:

  1. Wow! Underbart! Blir spännande att se och följa med vad Gud har för planer för detta! :)

    SvaraRadera
  2. Johnny Hemgård6 maj 2014 kl. 10:57

    Jag tycker det låter spännande , kanske spännande är fel ord , behövs kanske en större ord. redan när jag läste dit inlägg så väckte det känslor och frågor. skall jag byta kyrka? måste jag skriva ut mej ur Lutherska kyrkan om jag vill höra till Word of Faith? kommer det att finnas en Kyrka man alltid kan gå till eller byter ni lokal från gång till gång?frågor finns...kanske en del av dom är riktade till mej själv och en del till dej och Gud. men det låter rätt och jag önskar dej all lycka och Välsignelse Patrick , det hela låter enorm. Guds frid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du fortsätter följa med, käre broder! Ja, det finns säkert många frågor - berättigade sådana. Gällande medlemskap så är jag ju glad när nån vill bli medlem, men det är inget krav för att vara aktiv och vara med i verksamheten. Word of Faith Church Finland godkänner dubbelmedlemskap (du kan vara medlem i hur många andra kyrkor som helst samtidigt), men tyvärr godkänner inte Lutherska kyrkan medlemskap i något annat religiöst samfund, så att bli medlem i WOFC innebär att man automatiskt skrivs ut ur EVL.

      Mera svar säkert senare! Välsignelse!

      Radera
  3. Mer finns på google att betrakta om word of faith...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns det! Tyvärr ser man lätt det negativa, och den amerikanska versionen av Word of Faith som innehåller många element av framgångsteologi. Den kenyanska versionen av Word of Faith Church där jag gått i Bibelskola är något helt annat, så det lönar sig att veta vad man söker efter och vad man läser.

      Radera
  4. Är inte namnet misslyckat då eftersom det ger fel signaler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls! Word of Faith = Trons Ord, Rom 10:8.

      Trots att rörelsen på olika håll tagit in olika element som alla inte är eniga om så avser Word of Faith fortfarande en rörelse som är djupt rotad i Ordet och som lever ut det. Vi hör det - Rom 10:17, talar det - 2 Kor 4:13, ser det - Joh 11:40 och gör det - Jak 1:22.

      Precis som Lutherska kyrkan ser ut på ett visst sätt i Österbotten och helt annorlunda i exempelvis Kenya så kan man inte förkasta hela rörelsen för att en gren på något håll i världen gör något man inte håller med om.

      Radera
  5. Personligen sörjer jag över ditt beslut som kommer att leda till förvirring och splittring i församlingar som har fungerat bra. Jag tror inte att någon någonsin kan vara 100% säker på att de hört rätt. Här ser vi dunkelt, som i en spegel. Där skall vi se ansikte mot ansikte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår helt din synpunkt. Ändå tror jag att det blir mindre splittring såhär. Om jag försökt tvinga in Guds verk i en redan existerande struktur skulle splittringen ha varit mycket värre. Nytt vin ska i nya säckar - annars får den nya, starka vinen de gamla säckarna att brista.

      Radera
    2. Jag tror inte att det blivit så, om budskapet skulle ha varit ok.

      Radera
    3. Det kan vi säkert spekulera en massa om - men hur var det med Jesu budskap? Budskapet var väl rätt och bra, men hur togs det emot av Guds folk? Nu menar jag inte att jag är Jesus, men jag påstår att även om budskapet är från Gud så har människan fri vilja att reagera precis som hon vill, och om vi studerar väckelsens historia så ser vi att människan oftast inte är redo att omvärdera det hon tror på. Att gå in i ett sammanhang och försöka få människor att ändra på det de tror på kan ifrågasättas.

      Radera
    4. Ditt budskap kan knappast vara så revolutionerande för dem som tror på Bibeln, såvida du håller dig till den.

      Radera
    5. Håller med föregående talare. Vi har redan alltför många olika kyrkosamfund. Kristi kropp är redan tillräckligt, vi behöver inte mer splittring och fler samfund. Vi behöver goda arbetare inom EVLK och andra "gamla" samfund. Alla försök att skapa 100 % "rena" och felfria samfund genom kyrkohistorien har misslyckats. Istället får vi nog så lov att acceptera att alla samfund och kristna organisationer är bristfälliga och ofullkomliga. Kristi världsvida kyrka(som är en organism, inte ett jordiskt samfund) är dock för evigt en enda, helig och allmännelig. Detta är nu min åsikt. Som en broder i Herren önskar jag dig Patrik dock Guds ledning och välsignelse, i vilket "ramverk" du än verkar! Må Gud leda oss alla genom sin helige Ande. Amen.

      Radera
    6. Tusen tack, Daniel! Oavsett vad vi anser så tycker jag det är viktigt att vi kan be för och välsigna varann, jobba sida vid sida! I Kristus är vi ett!

      Radera
    7. Jo, Patrik det är mycket viktigt med den kristna enheten som tar sig uttryck i gemensam bön t.ex. En grej jag som luthersk präst(med en bibeltrogen hållning) funderat mycket på, är om man skall tänka på olika kyrkor och samfund främst som stora helheter eller istället se primärt på den lokalförsamling där man själv är verksam? Som det är nu så tycker jag att det finns mycket som är på tok i folkkyrkan som helhet, men att de (3) församlingar där jag verkar är mycket bra, bibeltrogna och levande församlingar. Därför vill jag inte "lämna skutan". Jag hoppas och ber och arbetar för att det ännu skulle kunna bli väckelse inom ev.lut i Finland. Endast Gud vet hur det kommer att gå. Det trösterika är ju som sagt att veta att Kristi kyrka aldrig kan förstöras. Oavsett hur det går med våra mänskliga ramverk. :)

      Radera
  6. Härligt! Jag ber om Guds välsignelse och att Gud ska få göra det Han vill genom er och beskydd för dig och WOF! Jag ber även om goda relationer och ett gott samarbete mellan kristna oberoende vilken kyrka de tillhör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amen! Tusen tack för bön. Ja, jag ber att vi alla skall inse att församlingstillhörighet är inte det som avgör, det viktiga är att vi har Jesus som Herre och Frälsare i våra liv och kan arbeta sida vid sida med andra för att sprida Hans rike!

      Radera
  7. Intressant även med den sista versen efter " nytt vin bör man hälla i nya säckar". Det står " Och ingen som har druckit gammalt vin vill ha nytt. Han säger: Det gamla är bäst". Är det inte så med oss mänskor att det ska vara som det alltid har varit, vi ska göra som vi brukar göra? Det är nog svårt att komma in i färdiga stukturer och mallar och börja något helt nytt, dvs tränga in sig i en befintlig kyrka. Guds välsignelse!

    SvaraRadera
  8. Jag är ganska besvikna på tidigare "negativare" talare. Du är kristen och troende, right? Du litar på Gud och vill låta Hans vilja ske? Om detta är Guds vilja, varför fundera på splittringar då? Gud kommer att ordna det så det blir på bästa sätt, var inte rädda!
    Jag tror hårt på detta som Gud har talat till dig Patu, nytt vin i nya säckar! Många ungdomar speciellt Jakobstad/Pedersöre vill inte tro på Gud, det har någonstans gått fel. Häromkring finns det inte så mycket för ungdomar innom kristendonen, fler och fler bojkottar kyrkan och skäms för sina vänner om dom skulle ha varit i kyrkan, sorligt men sant.
    Vi intervjuvade flera olika barn förra året till en skoluppgift, ingen av dom tyckte om att gå till kyrkan, för vissa var de det värsta dom visste. Motiveringen var att dom måste sitta stilla rak i ryggen och fick inte säga ett knyst och förstod inte då prästen predikade svåra ord som dom inte förstod.
    Detta skrämmer mig en aning, om dom har en sådan uppfattning nu, hur ska det bli när dom blir dom "nya vuxna"? Kommer dom ta med sina barn till kyrkan eller inte? Kommer det att "dö ut" om en tid?
    Jag tror absolut på "en ny grund" och "nytt vin", Gud kommer hjälpa och stöda dig och ställa allt till rätta så det blir som Han vill.

    SvaraRadera
  9. 1 korinth. 3:2

    Mjölk gav jag er att dricka. Fast föda fick ni inte. Den tålde ni ännu inte, och det gör ni inte nu heller, eftersom ni fortfarande är köttsliga.

    En sak som jag glömde att skriva i tidigare inlägg är att jag har under en tid upplevt att kyrkan (inte på alla ställe) varit ganska "död".
    Diskuterade detta med en vän och han gav mej bibelstället. Detta hände i höstas

    SvaraRadera