fredag 8 mars 2013

Samtal med Herren


Fredagen den 8.3.2013

Idag borde resultaten från General Elections äntligen publiceras – fem dagar efter själva valdagen. Gud har varit nådig, för vi har haft alla ingredienser för en total katastrof. Spänningar mellan stammarna, röstningssystemets tekniska lösningar fungerade inte, rösträkningen manipulerades när någon hackade in sig i datasystemet... Nu ber vi om fortsatt fred, eftersom allt hittills gått relativt lugnt. Gud, se till Kenyas folk!

 Det har varit en väldigt lång vecka med mycket berg- och dalbana. På onsdag skulle det ha varit enklare att lämna i sängen, en väldigt jobbig dag. Det kändes som att jag försökte kämpa mig framåt i tjära. Spenderade en hel del tid nere i powerhouse (bönekällaren), likaså igår. Efter en stund i bön fick jag uppleva något otroligt... Jag hade gett Gud ära för allt det Han redan gjort, och förde sedan fram inför Honom mina MÅNGA böneämnen med klagan och desperation. Plötsligt var det som om Han hade sagt ”Ja, min son, vad är det? Jag är här, jag hör.” Det blev så lätt att be sedan! Om en stund öppnade jag mina ögon, och till min stora förvåning såg jag framför mig ett par sandaler och nedre kanten av en vit mantel. Jag behövde inte titta upp för att veta vem där stod. Det doftade Helighet, och jag kunde inte göra annat än bli tyst och böja mig ner på knä. Johannes Döparens ord ”Det kommer en efter mig, och jag är inte ens värd att knyta upp hans sandalremmar” kom till mig. Om en stund kände jag en lätt beröring på axeln. Så försvann Han. 

  Halleluja. Halleluja. Att Jesus själv vill röra vid mig, det går över mitt förstånd. Ändå vet jag att det hände. Han är så otroligt god, och Hans omsorg omfattar alla områden av våra liv. ”Gör dig inga bekymmer”. Han fixar det. 
 Jag blev så glad och uppmuntrad av detta Gudsmöte att jag måste skutta omkring och ropa en stund, och märkte inte ens att jag fått ett textmeddelande. Det första bönesvaret. Småningom började de regna in, bönesvar efter bönesvar. Wow!!! 

 I min vågdal blev jag också uppmuntrad av ett brev från farmor och MKV:s rundbrev som innehöll en hälsning av dem som postat brevet. Vad glad jag blev, och de kom i precis rätt stund! 
 MKV:s rundbrev innehöll dessutom något som fångade mitt intresse, ett ord som drog blicken till sig. Egypten. Hjärtat började slå snabbare. Egypten. Förföljda bröder, kristna som flyr pg.a. förföljelsen, kyrkor som förstörs. Martyrernas blod som fungerar som kyrkans utsäde. Hjärtat slår allt snabbare.
 Redan en längre tid har jag av någon anledning följt med utvecklingen i Egypten extra noggrant: det muslimska (islamistiska egentligen) partiets framgång i valen, de nya lagarna, den koptiska kyrkans ställning i landet... Nu har Gud talat till mig något som jag tillsvidare inte avslöjar för hela befolkningsmängden, utan ska ännu be och söka Herren för att få klarhet i vad Han vill. Spännande!

 Dagens bönestund blev ett märkligt samtal med Gud – ja, samtal! Vi pratade om Kenya, Australien, Egypten, och så kom vi till Finland. Jag såg framför mig bön&lovsångsmöten i Yxpila kyrka, Keshas (bönemöten där man ber hela natten igenom, väldigt vanliga här), jag såg en bild av Evangelisthemmet i Vilppula med en massa ungdomar som stod och lovsjöng på bakgården i kvällssolen (vilket var kul, för jag hade mejlat evangelisthemmet dagen innan), evangelisationsresor genom landet... Wow, Guds planer för Finland är stora! Läste i veckan också att den välkända, smorda evangelisten Hilja Aaltonen har gått hem till Herren vid en respektabel ålder av 105 år. Hennes starka texter finns på Nina Åströms nya skiva, låtar som ger mig kalla kårar och uppenbarelser varje gång jag lyssnar på den! Hilja fick ett löfte av Herren att hon skulle se väckelsen börja innan hon dog. Jag tror det var ett ord av Herren. Jag läser med intresse om allt som händer i de finska pingstförsamlingarna, och den ungdomsväckelse som pågår i Utsjoki. Nu är det verkligen dags att be, men också inta fältet. Vi ska inte nöja oss med att be, utan också arbeta. Tron utan gärningar är död, och vi är alla kallade till att uppfylla dop- och missionsbefallningen. Time to work, people! Människorna behöver få höra evangeliet om den levande Guden, Kristus som friköpt oss och som än idag befriar människor med Hans gudomliga kraft! Alla deprimerade ungdomar, trötta medelåldersfolk och ensamma åldringar behöver få höra budskapet!
 Om en stund började Gud tala om min framtid längre fram. Visionen om vilohemmet är verkligen något Han planterat i mitt hjärta. Jag såg hur jag målade väggar, fixade hyllor och hur en massa människor kom för att hjälpa mig. Vi åt köttsoppa och hade en trevlig talko-gemenskap utanför det stora huset. Det som var alldeles nytt var att det började dyka upp stugor runt vilohemmet. Det var stugor för åldringar. Ett mycket bättre sätt att bo än ett åldringshem! De kan bo i en trygg omgivning, känna sig viktiga när tanterna kan baka bullar i vilohemmets kök, peta i blombänkarna, gubbarna kan fiska och ha sällskap av varandra. De kan få mat från vilohemmets kök om de inte tillreder maten själv. Vilken bra idé, tack Gud! Har aldrig tyckt om åldringshem dit vi dumpar våra åldrade nära och kära för att tyna bort, och det skulle kännas väldigt bra att kombinera ett stödform för äldreboende och mitt vilohem. 
 Gud vet hur vi fungerar, och jag är tacksam att han bekräftar drömmar som jag har, även om de är relativt långt i framtiden. Han vet att jag är en envis typ som kommer att fråga om och om igen tills Han ger en bild, ett ord, en vision – och det är så underbart när Han ger mycket mer än jag nånsin kunnat tänka mig. Han är verkligen en Fader som ger goda gåvor!

 Vilka drömmar har du? Något som du drömt om ända sedan du varit liten? Det kanske inte finns där som en produkt av din fantasi, för Gud planterar sina egna drömmar i oss. För det inför Herren, hur smått eller stort det än är! Fråga Honom, och du skall se att Hans svarar!

 Nu skall jag återvända till Stora Boken. Det är ironiskt att när Bibelskolan varit stängd hela veckan pg.a. valen så har jag studerat Bibeln mer än nånsin förr! Gud själv har undervisat mig, och jag har fascinerats av tabernaklet som Moses lät bygga och den symbolik där finns, Salomons tempel, Andedop och Andens uttrycksformer.... Har gjort klart tre predikningar, får se när deras tid kommer. 

P.S. Dagens världsliga tacksägelseämne är absolut Spotify! Man kan pröva på Spotify Premium gratis 30 dagar, vilket betyder att jag efter fem veckors paus har tillgång till en massa lovsångsmusik igen! Praise the Lord, för det är verkligen viktigt för mig, lovsången stärker ryggraden! 

Stay blessed!

1 kommentar:

  1. voij Patu! Herrlit. Grattis sko ja vila skriv, så... hmm?! fråg int.
    Blir så inspirerad av dina texter :) kom att tänka på en sak. Sko du vila inför våroasen skick en liten video hälsing till alla dem som kommer på ungoas? Skick på mailen åt mej isf. :)

    Blessings
    Piite

    SvaraRadera