torsdag 14 mars 2013

The great vision

En av dessa heta eftermiddagar hade jag några timmar ledigt, och jag hade planerat att gå ner i bönekällaren och vara en god stund inför Herren. På väg ner dit såg jag att några damer skurade kyrkgolvet, och jag tänkte att jag kan hjälpa dem med det arbetet. Det blev förstås en stor grej av det hela, att en (vit!) man kan skura golvet... Nåja, anyway. När jag skurade och tvättade började Gud tala till mig, och Han påminde om ett löfte som jag gav åt honom hemma i Finland. Jag sade ungefär ”Gud, nu lämnar jag tiden i Kenya inför Dig. Använd mig som Du vill, smått eller stort. Jag tror att Du har stora planer, men om Du vill att jag ska skura golvet så då gör jag det. Jag vill tjäna dig oavsett uppgiften”. Där var jag på knä i kyrkan och skrapade lös tuggummi från golvet. Jag visste ändå att detta skulle öppna något lås, det var som ett litet test för mig.

 När vi var klara med golvet fortsatte jag ner till bönekällaren. Jag märkte strax att nu vill Gud tala, så jag steg upp och började tala i tungor. Om en stund är jag inte i bönekällaren, utan i en väldigt ljus omgivning, och min blick fästs vid en tröskel framför mig. Jag visste att det var något speciellt med tröskeln. Vågar jag stiga över till andra sidan? Visst, jag tar steget. Det steget för mig in i en gammal stenkyrka, in i det vi kallar vapenhuset. Det fanns spjut, sköldar av olika slag, armborstar och en massa attiraljer. Plötsligt visste jag bara att jag var i vapenhuset för att bli utrustad, inte för att lägga bort vapnen som människorna förr i tiden gjorde när de kom till kyrkan. När jag insåg detta frågade jag med hög röst ”Var är Andens svärd? Jag vill inte ha något annat vapen”. En stor soldat med bröstpansar och full armering kom som från ingenstans och räckte mig ett stort svärd. ”Och trons sköld, jag behöver trons sköld!” Jag räcktes en vacker, rundformad sköld. Jag undrade vad jag nu ska göra, nu har jag det jag behövde. Jag tittar åt höger, och ser en liten kammare. En massa präster sitter och småpratar i ett mörkt rum. Stämningen är så gott som död, det finns damm och spindelnät överallt, och prästerna ser mig inte. Det finns en jordglob på bordet, men ett tjockt dammlager gör globen alldeles grå. Under dammet ser jag ändå konturerna av Afrikas kontinent. Om en liten stund vänder jag om och går ut. Mittemot mig ser jag ett annat rum. Jag hör gråt och klagan. När jag tittar in ser jag en väldigt sliten dam som gråter och skakar, och ett litet, kanske tre-årigt barn som står vid dörren. Den typiska glöden och ivern som barn har i sina ögon saknas totalt. Det hela verkar kusligt och jag går ut, och stiger in i själva kyrksalen. En massa folk sitter som saltstatyer, alldeles orörliga. Stämningen är densamma som i prästkammaren. Det är som om själva livet flytt detta kyrkorum. Något svart och ont flyger omkring i luften, men ingen märker denna varelse som jag kanske skulle likna vid en fladdermus. Jag stiger ut ur kyrksalen.
    
Gud började förklara vad de olika sakerna var. Skölden och svärdet var den utrustning som Gud ger mig, Han förser mig med de rätta vapnen. Det fanns också en symbolik i att jag fick utrustningen på ett ställe där andra är vana att ge, men min uppgift var att ta emot. Dessutom förvånades jag över att trons sköld var så liten, jag tänkte att den skulle skydda hela kroppen, men det var bara en rund liten grej – men den kommer att växa. Min tro växer när jag använder den! Då blir skölden också större! 

 Prästerna var alldeles riktigt som alltför många präster i dagens kyrka. Fasta i gamla verksamhetsformer, blinda för det Guds Ande vill vägleda dem in i just nu. Jordklotet är en symbol för dop- och missionsbefallningen, en uppgift som tyvärr samlat en del damm på sig. Läget har lite stannat efter missionärerna som sändes till Afrika. Snart kommer Europa att få se en armé av missionärer som kommer från Afrika för att återuppliva Europas andliga läge. 

 Det andra rummet, den gråtande kvinnan och det nedstämda barnet: två grupper kyrkan inte mött med deras behov. Den nutida, stressade människan, familjemodern som drunknar i krav, äktenskapets problem... Och för det andra barnen. Vi håller fram en barn-Jesus som ifråntagits Hans gudomliga kraft. En Jesus som själv sade ”Låt barnen komma till mig, och hindra dem inte”. Vi bör minnas hur Gud verkat genom barnen – i själva verket är ett bra exempel en viss Hildegard från Tyskland (läste om henne i bibelskolan under temat väckelsens historia, fascinerades av denna väckelseledare), som under de mörka århundradena satte igång en stor väckelse. Gud började tala genom henne och ge henne visioner när hon var FYRA år gammal. Hon skrev ner en ordlista över det språk hon talade när hon talade i tungor – över 1000 ord. Gud vill använda barnen, och vi får inte hindra Honom! 

 Kyrksalen representerar tyvärr väldigt väl många kyrkor i dagens Europa. Ett så gott som dött läge. Djävulen själv håller på att göra intrång i kyrkan med falska läror, Bibelns auktoritet glöms bort – och tyvärr är både kyrkfolket och prästerna många gånger blinda för den vilseledning som djävulen står för. Dörrarna är öppna för det onda att slinka in i kyrkan.

  Jag vet inte hur du reagerar på det du läser, men jag själv får inte ro efter detta. Jag får inte ro för att det finns en förlorad kontinent. Kyrkor som glider längre och längre bort från Sanningen. Jag vet att Gud har kallat mig, och jag vill lägga ner mitt liv för att tjäna Honom till 100%, även om det innebär att predika ett budskap som inte klingar i allas öron, även om jag måste arbeta ”utanför systemet”. Vi måste komma tillbaka till kärnan i budskapet – Korsets väg och Korsets kraft! Budskapet om Jesus skall nå ut till hela världen, och det behövs villiga händer och fötter.  

Jesus, här har du ett par fötter. Varsågod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar