onsdag 5 juni 2013

Låtom oss icke vilseledas!



”Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. Ni däremot har blivit smorda av den Helige och känner alla sanningen – jag skriver heller inte att ni är okunniga om sanningen utan att ni känner den och vet att ingen lögn uppstår ur sanningen.” 

(1 Joh 2:18-21)

Som jag redan tidigare skrivit är den andliga verkligheten ganska annorlunda i Kenya. Det finns av alla de slag – sekter, häxor, falska profeter, framtidstydare, djävulsdyrkare osv... På torget kan man köpa kvastar som är till för att ”sopa bort demoner med”. Man kan också köpa vanliga bananer eller välsignade bananer. Man kan köpa ”smorda näsdukar” som ska bära helande kraft – bara för att nämna några intressanta detaljer.  Det värsta är dock vargarna som kommer i fåraklädnad. Människor som ger sig ut för att vara något de verkligen inte är. Människor som vilseleder. Under min tid i Narok kom jag i kontakt med en väldigt märklig ytterlighet. Något som jag aldrig tänkt mig att över huvudtaget kunde existera: präster som är djävulsdyrkare.
 Narok är östra Afrikas centrum för djävulsdyrkan. De hade t.o.m. tänkt bygga ett tempel i staden, men planerna misslyckades efter en massiv bönekampanj. Vid floden som rinner genom staden ordnas ibland nattetid olika rituella möten som inte sällan innehåller blodsutgjutelse. Offer. Det fruktansvärda var att inse att det fanns präster som var involverade i denna djävulsdyrkan! När pastorn jag samarbetade med sade det för första gången så kunde jag inte först tro att det var sant, men fick senare konstatera att han visste vad han talade om. Efter min första predikan i Word of Faith Church Narok var pastorn väldigt nöjd. Orsaken att jag upprepade gånger sagt (läs: ropat) namnet Jesus i min predikan. Han visste nu att jag är ett Ljusets barn, och att jag inte har några onda avsikter. Det är nämligen så att vissa präster som är involverade i djävulsdyrkan kan predika väldigt kraftigt – men de använder aldrig namnet Jesus. De predikar aldrig något från Nya Testamentet. De kan ge en mäktigt utläggning om Saul, David, Salomon, Mose, Abraham, Isak, Jakob, Samson, Elisa... Vilken Gamlatestamentlig person som helst. På detta sätt övertygar de människorna och för sedan in sina villoläror ”little by little”. 

  Som jag skrev kunde jag inte riktigt köpa denna historia när jag först hörde detta. Vem skulle göra något sådant! Bara några dagar senare fick jag dock personlig erfarenhet om den brutala sanningen. Jag var ute på gatan och evangeliserade. En av personerna jag mötte var en äldre man som presenterade sig och betedde sig väldigt hövligt. Ändå sade Anden inom mig att nånting är snett, så jag var på min vakt. Mannen pratade själv en del om Gud (använde inte namnet Jesus!). När han pratade märkte jag att han hade märkliga ärr i händerna. Då började alarmklockorna ringa. Både i vissa kulter och i djävulsdyrkan måste man skära sig själv för att komma ”till en högre nivå”. Denne man var ingen broder. Jag började då prata om Jesus som jag älskar av hela mitt hjärta – och mannens beteende ändrades omedelbart. Han blev aggressiv o började ropa, och hans ilska riktades just mot namnet Jesus. ”Don’t say that name! Don’t say that name!”. Vid min svans. Vilken reaktion. Min livvakt/tolk drog mig längre bort ganska hastigt, och mannen försvann om en stund. Senare fick jag veta att han var en av ledarna i en lokal församling. Nu hade jag dock fått lära mig en viktigt läxa – 1 Joh 4:1-4 
”Mina kära, sätt inte tro till alla andar utan pröva om de kommer från Gud, ty många falska profeter har gått ut i världen. Så kan ni se vilken ande som är Guds: varje ande som erkänner att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt är från Gud, men den ande som förnekar Jesus är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skall komma och som redan nu är i världen. Men ni, mina barn, är från Gud, och ni har besegrat de falska profeterna, ty han som är i er är större än han som är i världen.”

 Han som är i er är större än han som är i världen. Hur underbara är inte dessa ord. Vår Gud är större!!
 Nu tänker vi lätt att vad tokiga afrikanerna är, och att dessa saker bara existerar i Afrika. Då tar vi fel. Samma onda inflytande finns i Finland, men det tar en annan klädnad för att inte vara lika uppenbart. New Age t.ex. tar sig olika uttryck hos oss: stenbehandlingar, kristaller, magneter... Så har vi yoga och olika österländska kampsporter. Vi har kurser som går ut på att lära människor lösgöra sin ande från kroppen så att man kan ”flyta omkring” (har även ordnats på hälsoläroverket i Karleby). Dessa fenomen ser kanske oskyldiga ut, men de är i högsta grad allvarliga. De har en demonisk bakgrund. 

 För några veckor sedan dog en inflytelserik, kenyansk politiker. När han dött kom det fram att han i sitt hus hade ett rum som kallades ”Valhalah”. Ingen visste mycket om rummet, för inte ens hans familj fick komma in dit. Namnet lät ändå bekant, och jag började undersöka saken. Mina misstankar bekräftades. Namnet kommer från Kalevala-sägnens ”Valhalla”, och utifrån denna sägn har det utvecklats en sekt som är endast till för politiker och andra med stort inflytande, eller ”hjältar” som de kallar sig. Medlemmarna ska ha ett rum dit de går för att meditera, lösgöra sig från kroppen och komma i kontakt med Odi-guden som efter deras död skall ta dem till ”hjältarnas himmel”. Ett eget ställe för människor som gjort väl ifrån sig. Till saken hör att denne man som dog var känd för sin trogenhet i den lokala församlingen, han besökte församlingen varje söndag och var en förebild för många. Tyvärr verkar det som att han ville ha en ”försäkring” om sin evighet vid sidan om Jesus. Tyvärr fungerar det ju inte riktigt så.
 Denna sekt har börjat i Finland, men Gud vet hur långt den spridit sig om den finns även i Kenya. Varför vill jag dela detta? För att visa att vårt hemland och vår kultur inte är så ren och fri från ont inlytande som vi tror. Visst har vi också många kända fall som t.ex. måndyrkarna som samlas bl.a. i Kaustby, som annars också är en ort där många märkliga saker försiggår. 

  Mitt i allt detta är det viktigaste att vi har Namnet över alla Namn. Namnet Jesus. Namnet som vi inte skall skämmas för. Namnet som vi inte skall försöka gömma, utan som vi modigt ska förkunna och prisa. Vi ska vara på vår vakt för främmande läror och pröva varje ande. Vi ska hålla oss rena och inte ha något att göra med det som kommer från den ondes läger. När vi har Jesus har vi allt vi behöver. 


Han som är i er är större än han som är i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar